Littera Skyrimum a literárny Zvolen 2015

09.05.2015 17:24

Zdravím,

Síce ma moja anglická polovička chce zavraždiť za slovo Skyrimum, nechám ho tam. No dosť obkecov. Sľúbil som vám prekvapenie. Takže:

 

Poznáte ten pocit? Čítate si báseň z roku 1943 a zrazu sa vidíte ako chirurg stojaci nad umierajúcim starčekom. Ten, hoci je už riadne zvráskavený, srdce mu ledva bije a oči má zavreté, má bezchybnú pečeň. A vy v tej chvíli nejakým zázrakom viete, že na oddelení budete mať pacientov, ktorým bude PRÁVE táto pečeň zlyhávať. Čo spravíte, ako zodpovedný chirurg? Nuž vypíšete si z tej, symbolicky už dávno archaickej, básne pár viet - ktoré podľa vás načrtajú hlavnú myšlienku lebo viete že ju iste použijete v niečom vlastnom. A tak sa mi znovu potvrdila idea dávneho filozofa ( myslím že to bol Sokrates, ale nie som si istý ): ,,Umenie je večné." Veta, ktorá má mnoho významov a skrýva v sebe hlbokého ducha. Osobne by som tvrdil, že nemá práve doslovný význam. Lebo ako všetci knihomolovia a čitatelia staršej filozofie vedia, aj staré knihy sa vedia fyzicky rozpadať. To, čo je na umeleckých a filozofických knihách ( som zástancom tvrdenia že aj filozofia je umenie ) iné je ich metafyzicky chápaná idea tj Logos. Knihy majú slúžiť a slúžia na obohatenie myslenia, poznania, krásy, vnímania krásy a celkovej duševno - duchovnej bytosti. Táto rovina je večná. Rovina myšlienok. Myšlienky autora ostanú skryté možno aj v iných dielach, keď sa jeho knihy po rokoch rozpadnú. Alebo je dosť možné, že k autorovmu dielu sa dostane jednoduchý scriptor a jeho myšlienky ho nadchnú tak, že prepíše jeho diela do novej knihy - prípadne spisu z komentárom. A tak duch, ktorý býval v starom, zabudnutom, chorom tele, znovu zrodí sa na nových stránkach.

 

Túto myšlienku som vytvoril pri pepisovaní jedného dieľa do mojej knižnice, ktorú tu slávnostne otváram. Budú tam všetky literárne diela nefyzickej podoby, ktoré ma zaujali. Taktiež som úspešne splnil Vám daný sľub zbierky Skyrimskej literatúry. Takže myslím že sa na mojom blogu nebudete ešte DLHO nudiť. :) 

 

Taktiež sa pripravujem na celoslovenskú súťaž Literárny Zvolen 2015. Chcem tam poslať zbierku piatich básní, ktoré MUSIA byť proste top! Takže teraz nebudem moc aktívny, ale vy budete rozhodne mať čo čítať. Samozrejme že tú zbierku, keď bude správny čas, uverejním. A ešte posledná info: Bude sa týkať živlov prírody.